Featured Image

SEO

Voluit Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Kort uitgelegd: de trucjes die organisch verkeer naar je website stimuleren. Die leiden tot verhoogde bekendheid, klanten en uiteindelijk omzet. SEO is dus een belangrijk onderdeel van je digitale marketing.

Je kan op verschillende manieren optimaliseren. Zo vinden Google en friends het belangrijk dat je website technisch correct in elkaar zit. Je laadsnelheid verbeteren, bijvoorbeeld door geen te grote afbeeldingen te plaatsen, is een aanpassing die je snel zelf kan doen. Ziet je website er ook goed uit op mobiele apparaten en zit je back-end goed in elkaar? Dan kunnen zoekmachines je site beter interpreteren en rangschikken.

We bouwen geen websites voor zoekmachines.

Het is vooral belangrijk dat de gebruikerservaring, de zogenaamde UX, of “User Experience” goed zit. Mensen van vlees en bloed blijven langer op een gebruiksvriendelijke website, waar ze makkelijk kunnen navigeren tussen de verschillende pagina’s.

Uiteraard is het dan belangrijk dat je inhoud goed zit. Relevante content waar antwoorden gegeven worden op vragen. Je wil goed gebruik maken van de juiste trefwoorden in je artikels, blogposts en productbeschrijvingen. Leg daar ook relevante linkjes achter naar andere, gerenommeerde websites. De betrouwbaarheid en relevantie van je site zal hoger zijn. Uiteraard hoef je niet te overdrijven met je zoekwoorden en backlinks.

Let ook op met afbeeldingen en schema’s. Belangrijke stukken tekst in een afbeelding zijn onleesbaar voor zoekmachines. Daarvoor bestaan de ‘meta tags’. Stukjes code die niet zichtbaar zijn voor gebruikers, maar wel veel aanvullende informatie over een webpagina geven. Zoekmachines begrijpen waar je pagina’s over gaan - toch een beetje bouwen voor zoekmachines dus.

Wees een expert, geen vakidioot.

Het moet leuk en leesbaar blijven. Jouw zogenaamd logische zoekwoorden zijn misschien veel te specifieke termen. Ze zullen wel juist zijn, maar de kans is klein dat een leek zo’n termen gebruikt bij het zoeken van een oplossing voor zijn probleem. Jouw product wordt niet als oplossing aangeboden in Google en je wordt niet gevonden. Spijtig, …

Aan de andere kant, hoef je natuurlijk ook niet te mansplainen wat je doet. Een overload aan zoekwoorden maakt een tekst totaal onleesbaar en verlaagt de kwaliteit van je inhoud. Een tekst die op meerdere pagina’s terugkomt, is even goed nutteloos en schaadt je ranking.

Less is more, hou het simpel.

Dus het gaat hier over SEO en we gaan dan geen rekening houden met de zoekmachines? Jawel, we bouwen websites niet voor zoekmachines, maar willen wel op een goed blaadje staan. Dat wil zeggen: rekening houden met echte mensen én met Google en co.

Meer weten? Wij helpen je graag met je SEO, of we bouwen jouw volledige website als je wil.
Neem contact met ons op!

footer_2

There
The Business Brewery . Interleuvenlaan 62 . 3001 Leuven . missioncontrol@there.be

facebook
instagram