Net als wij, laat een merk of een bedrijf zijn eerste indruk op enkele momenten na bij anderen. Binnenkomen en opvallen is de boodschap. Heb een duidelijke naam, missie en visie, en weet ook wat die zijn. Een ‘slecht gebrand’ merk, slaagt er niet in de aandacht te trekken die het nodig heeft om bij zijn potentiële klant de voorkeur te dragen. Zonde., maar dat is ook een van de redenen dat bedrijven ervoor opteren om een rebranding uit te voeren.
Wat is een “rebranding”?
De term wordt gedefinieerd als “het proces waarbij je bedrijfsimago aangepast wordt”. Dat wil zeggen dat je, als bedrijf, opnieuw gaat kijken naar je eigen identiteit. Volledig dan.
Beeld je in dat je een existentiële crisis hebt en op elke vraag een concreet antwoord geeft: Wie ben ik eigenlijk? Wat vind ik belangrijk? Hoe zie ik eruit? Hoe héét ik eigenlijk? Is dat allemaal wel gepast?
Je denkt kritisch na over je logo, baseline, waarden, missie, visie, doelgroep, … en past aan waar nodig.
Waarom zou je dat doen?
Er zijn veel redenen om je branding kritisch te herevalueren. Wanneer twee bedrijven samensmelten, een bedrijf een nieuwe markt aanspreekt of internationaal wil uitbreiden, … hele goeie redenen en je verzint waarschijnlijk zelf snel nog een handvol goeie argumenten.
Een van de belangrijkste redenen om te rebranden, is omdat tijden veranderen en merken (moeten) evolueren. Je wil met de tijd meegaan en nieuwe klanten aantrekken, misschien zelfs een volledig nieuwe doelgroep. Met een rebranding doe je precies dat. Maar enkel wanneer je doordacht te werk gaat.
De voor- en nadelen van rebranding op een rij.
Er zijn talloze voordelen, maar een van de belangrijkste is dat je mee bent met een veranderende markt. Ongeacht je verleden, is het nodig om naar een evoluerende wereld rondom je te kijken en relevant te blijven voor je klant en zijn noden. Bekijk trends regelmatig en vraag je af welke waarden belangrijk kunnen zijn en hoe ze kunnen groeien. Ga niet alleen mee met de trends, wees ze voor. Zo win je vertrouwen en marktaandeel.
Als je je waarden ook heroverweegt, vertaal ze dan ook op een juiste manier naar je doelgroep. Misschien spreek je er wel een nieuwe aan. Zorg ervoor dat je je publiek kent en stem je visie of waarden op hen af, op een verstaanbare manier. Je wil je klant en zijn situatie juist inschatten, anders faal je als merk.
Om een voorbeeld te geven, denk aan BlackBerry. Hét grote, gerenommeerde, high-end smartphonemerk van zijn tijd. Tot het volledig verkeerd inschatte hoe klanten zouden reageren toen ze een nieuwe markt wilden aanboren met een goedkoper aanbod. Ze sloegen de bal volledig mis. Nieuwe doelgroepen voelden zich helemaal niet aangesproken en bestaande trouwe klanten konden zich er niet meer in vinden. Hun professionele imago -dat door de jaren heen bloed, zweet, tranen en véél geld had gekost- smolt als sneeuw voor de zon. Het resultaat is heel voelbaar: probeer eens iemand vinden die trots met een BlackBerry rondloopt. Succes.
Goed onthouden dus: meten is weten. Onderzoek, analyseer, stel bij en ga dán gericht aan de slag.
Checklist voor een rebranding.
- Definieer je markt
Zoals gezegd, kan een slechte rebranding fatale resultaten geven. Zorg er dus voor dat je je doelgroep goed begrijpt. Analyseer en onderzoek wat hen drijft, waarom ze voor je merk kiezen en hoe ze zich verhouden in een eventuele nieuwe markt die je zou willen aanspreken. Als je idee niet strookt met de resultaten van je plan, pas dan je plan aan tot het klopt.
- Herdefinieer je merkidentiteit
Je merkidentiteit is het DNA van je merk, dat las je al in onze andere blogpost. Wanneer je een rebranding doet, zorg er dan voor dat je identiteit nog steeds uniek is en je doelgroep écht aanspreekt. Weet je niet waar te beginnen? Lees onze blogpost over merkidentiteiten nog eens, die staat vol handige tips en tricks.
- Herdefinieer je communicatieplan
Een goeie communicatie helpt je zaak vooruit. Het spreekt voor zich dat je met een juiste boodschap en op een gepaste manier je boodschap brengt. Maak een communicatieplan dat werkt. Je moet fervente televisiekijkers niet aanspreken op sociale media, ga na waar je publiek te bereiken is en zoek hen op, op de juiste kanalen, met een duidelijke boodschap, in hún taal.
Hulp nodig?
We kunnen met trots zeggen dat we deze merken een succesvolle facelift gaven. Neem een kijkje op de cases.