How we

landed

VUB?

star_kleur

Door een faculteit terug op de radar te plaatsen.

De opdracht

Let’s face it. De studiekeuze Letteren & Wijsbegeerte is bij 18-jarigen niet bepaald #trending. De opleiding wordt door hen gezien als ‘stoffig’, ‘onhip’ en ‘boooring’. Onze missie was dus helder: zorg dat de nieuwe generatie instromers deze studierichting wél op hun radar zetten.

Basis voor verandering

De faculteit en vooral haar opleidingen hadden nood aan een nieuwe identiteit. Een smoel. Een verhaal. En wie kon dat verhaal beter brengen dan de eigenwijze studenten zelf?
 
Daarom gaven we hen een centrale plek in de digitale marketingcampagne. Voor studenten, door studenten. Dat maakte de boodschap tastbaar en authentiek voor onze 18-jarige doelgroep.

Klaar voor take-off?

There lanceerde 6 enthousiaste studenten als ambassadeur van hun opleiding. Zij gidsten je door de VUB, de opleiding, de campus en het kotleven in Brussel. En onze ambassadors waren verre van ‘boooring’. Meet Lula, Douglas, Karolien, Bill, Brenthe en Umutesi. 6 studenten die volop kozen voor Letteren en Wijsbegeerte en nu vol trots hun stem lieten horen. Speak up!

VUB-FB-AD_1080x1080_Brenthe
VUB_2022_FB-AD_1080x1080_Lula
VUB-FB-AD_1080x1080_Douglas

Next stop in space?

There ontwikkelde de website speakup.vub.be om zo de faculteit in de schijnwerpers te plaatsen. Een 100% digitale (want ja… coronamaatregelen, zucht) marketingcampagne gericht op generatie-instromers. Via Facebook, Instagram, YouTube, Snapchat, SEA en GDN nodigden we de studenten uit voor de infosessies.

vub_fluidgrid_12-5
vub_fluidgrid_12_4

Mission accomplished?

Onze digitale kanalen genereerden 80.000 clicks naar de campagnesite, met een gemiddelde CTR van 2,45% en een CPC van € 0,43. En met meer dan 205.000 YouTube-views was onze video de populairste van het VUB-kanaal. Ooit! Letteren en Wijsbegeerte stoffig en passé? We dachten het niet.

openrate

80.000

clicks

hart-1

2,45

CTR

video

205.000

YouTube-views

vub_grid9-2

Mission 2 

Opleiding in een nieuwe jas, check. En wat dan?

Dat is exact de vraag die instromers hebben, wat na die dan-toch-niet-zo-stoffige opleiding? Welke richting kan ik dan uit en wat voor job kan ik dan gaan doen met mijn diploma Letteren en Wijsbegeerte? Na die schijnbaar hippe studies verdien ik ook een sexy job, nee?

Next step of the expedition

Om op die grote vraag te antwoorden, zetten we onze zes ambassadeurs opnieuw in. De populairste jobmogelijkheden per studierichting werden in kaart gebracht en met de hulp van onze bekende gezichten zagen nieuwe studenten hun toekomst veel realistischer, zelfs rooskleurig! Er zijn wel degelijk andere opties dan bibliothecaris en literatuurexpert! Chance!

Lula_450x450
Bill_450x450

Second mission accomplished?

Yes sir! Alsof onze eerste campagne nog geen succes genoeg kende. De vervolgmissie werd op nog meer gejuich onthaald! In 2022 had onze digitale campagne meer dan 14 mio impressies en haalde meer dan 120.000 clicks naar de campagnewebsite. Sterker nog, de gemiddelde CTR lag 27% hoger dan in de eerste missie. Dat noemen we pas mission accomplished!

smile

>14.000.000

impressies

pijl2

>120.000

clicks

hart-1

+27%

CTR

footer_2

There
The Business Brewery . Interleuvenlaan 62 . 3001 Leuven . missioncontrol@there.be

facebook
instagram