Door op te vallen in een menigte spring je er uit. Maak je geen deel meer uit van de massa. Dat geldt niet alleen voor individuen, maar ook als bedrijf wil je -nee, moet je!- je onderscheiden.
In je merkidentiteit onderscheid je je van de concurrentie, de juiste identiteit vindt zijn weg naar je consument en de voorkeur voor jouw merk zit er onbewust ingebakken. Wil jij weten hoe je zo’n merkidentiteit bepaalt en opbouwt? Dan is deze blog zeker interessant om lezen.
Een unieke merkidentiteit
Een merkidentiteit gaat verder dan je logo of je producten. Het maakt duidelijk welke waarden belangrijk zijn voor het merk. Het is als het ware het merk-dna. Vergelijk het met een persoonlijkheid. Je laat er een unieke indruk mee na bij je consumenten en andere stakeholders. Het is de essentie, de persoonlijkheid van je merk. Weet dus ook voor jezelf goed waar je voor staat of waarvoor je wil staan.
Een merkidentiteit bevat verschillende elementen die je merk onderscheiden van je concurrenten. Als je merkidentiteit duidelijk is, win je vertrouwen en het komt de herkenbaarheid ten goede.
Zorg dat het intern juist zit voor je het naar buiten brengt.
Een merkidentiteit bestaat uit verschillende onderdelen, daar moet op voorhand goed over nagedacht worden. Zet ze op een rijtje voor je ermee naar buiten komt.
- Visie: Hoe zie jij de toekomst van je merk?
- Missie: Wat is het doel van je bedrijf?
- Merkessentie: Waar liggen je ziel, hart en geest?
- Persoonlijkheid: Kunnen we menselijke eigenschappen bedenken die je bedrijf typeren?
- Waardepropositie: Wat is de unieke waarde (USP) van je product en hoe zetten we die in de verf?
De merkidentiteit, een krachtig instrument
Wij mensen zijn gewoontebeestjes en grijpen sneller naar iets wat we herkennen dan dat we blind kiezen voor het onbekende. Ben je herkenbaar als merk? Dan voel je dat automatisch in de betrokkenheid van je consumenten.
Er zijn enkele factoren die elkaar versterken in het bouwen van een merkidentiteit:
- de naam van je bedrijf en producten,
- je logo en eventuele sublogo’s,
- je slogan of baseline,
- de consistent gebruikte huiskleuren,
- een herkenbare typografie,
- afbeeldingen en foto’s in dezelfde stijl,
- het gedrag van je merk en de tone-of-voice die je gebruikt
Als deze elementen goed bij elkaar passen en elkaar aanvullen, is je merkidentiteit als een passende puzzel; een compleet en kloppend plaatje.
Het is natuurlijk key om een unieke en sterke merkidentiteit uit te bouwen, enkel op die manier herkent de consument jouw merk tussen de concurrerende merken.
Je ziet dat een solide merkidentiteit onmisbaar is in een steeds concurrerende wereld. Je onderscheidt je ermee van de concurrentie, overtuigt om voor jouw merk te kiezen, creëert een band met je klanten en kan het zelf gebruiken als rode draad voor de toekomst.
Hulp nodig om jouw merkidentiteit te ontwikkelen of vernieuwen? Neem vrijblijvend contact op met het THERE-team. Onze merkspecialisten helpen je graag verder.