Featured Image

Een merkstrategie als bouwsteen voor de opbouw van je merk

Beginnen bij het begin. 

Een merk opbouwen doe je niet op een, twee, drie... Je stelt het niet alleen voor aan het publiek, je wil ook de aandacht vasthouden én je waarden overbrengen. Even nadenken dus, want zonder plan lukt dat niet. In deze blogpost nemen we je mee naar een juiste merkstrategie.

Wat is een merkstrategie?

De naam van je merk is waarschijnlijk catchy, goed gevonden, spreekt je doelgroep aan en vertelt iets over je zaak. Goed bezig! Maar een naam is geen merk natuurlijk. Je wil een goed passende puzzel van visuele en communicatieve elementen uitbouwen, die het juiste publiek aantrekt en geassocieerd worden met je producten. Denk aan bijvoorbeeld een duidelijk logo, een verklarende of teasende baseline, je typische typografie, de schrijfstijl in je communicatie, … en zo zijn er nog veel meer puzzelstukjes die het plaatje compleet maken. 

Hoewel al die puzzelstukjes uitwerkingen zijn die voortkomen uit de merkstrategie, ligt bij de merkstrategie zelf hier niet de focus. Een merkstrategie is een plan dat je opmaakt om je langetermijndoelen te bereiken met als resultaat merkherkenning (brand-awareness) en merkvoorkeur te ontwikkelen bij de door jou geformuleerde gekozen doelgroep(en).

Waarom zou je een merkstrategie ontwikkelen? 

Je wil niet alleen een zaadje planten, je wil het in een keer op de juiste plaats positioneren zodat deze kan groeien volgens je doelstellingen; in de klant zijn hoofd en hart. Blijf top of mind! 

Als merk wil je natuurlijk een sterke connectie met je klanten opbouwen. Je gaat ervoor om je klanten zo tevreden te houden tot ze merkambassadeurs worden voor jouw merk. Let’s be honest, wat is er sterker dan mond-tot-mondreclame? Je brand-awareness en je merkimago kunnen zo eindeloos verder groeien. 

Makes sense, hoe doe ik dat? 

Formuleer eerst een duidelijk plan om je koers te bepalen, te beginnen bij het begin, jezelf. Bepaal je merkidentiteit door jezelf merkexistentiële vragen te stellen zoals bijvoorbeeld “Hoe is mijn merk ontstaan?”, “Waar willen we naartoe groeien?”, “Hoe bereiken we onze doelen?” Meer hierover kan je terugvinden in de blog “Je merkidentiteit: je paspoort om de reis te starten” 

Daarnaast kijk je naar je identiteit als merk, met als focus het USP (Unique Selling Point). Of met andere woorden: wat maakt van mij de sneeuwvlok die ik ben, waarom is mijn merk anders dan dat van de concurrentie, wat is mijn meerwaarde? Beschrijf heel concreet wie je bent, wat je doet en wat je wil betekenen voor je klant. 

Next step, het merkconcept. Je verlegt je focus naar de concrete uiting van je merkidentiteit (die heb je al bepaald) en houdt de merkbelofte (die heb je intussen ook op tafel liggen) in het achterhoofd. Het merkconcept brengt het juiste gevoel van het merk over naar je doelgroep, op een begrijpelijke en eenduidige manier. Zo beleeft jouw doelgroep het merk zoals jij het wil. 

Die merkbeleving is erg belangrijk, door het juiste lettertype en de juiste tone-of-voice consequent toe te passen, heeft je klant meteen in de gaten dat hij bij het juiste merk zit. Denk dus goed na over die visuele en tekstuele aspecten en leg ze duidelijk vast. 

Bij elk contact met je merk wil je de juiste stemming opwekken en dat kan enkel door er op voorhand rationeel over na te denken. 

Het is belangrijk om je waarden over te brengen in je merkstrategie. Je merkidentiteit, merkconcept en merkbeleving zijn allemaal onderdeeltjes van je merkstrategie. 

Geen idee hoe je hieraan begint? There gets you there, neem contact op met ons team

footer_2

There
Groenveldstraat 13-15 . 3001 Heverlee . missioncontrol@there.be

facebook
instagram