Evergreen intro beeld_2400x1500
Vorige case

Evergreen

Bekijk Volgende case
Bekijk case
sluit
 

Startpositie

Anno 2014 is Evergreen een kwalitatief sterk merk in gazononderhoud binnen de groep Scotts. Maar qua naamsbekendheid kan het wel een boost gebruiken.

De route

Evergreen stond jarenlang bekend als ‘dat tuinmerk met de kikker’. Nu, hoe leuk we die diertjes ook vinden, ze zeggen weinig over een kwaliteitsvol gazononderhoud. En dat was ook zichtbaar in de verkoopresultaten.

Daarom gingen we op zoek naar wel een relevante insight over gazononderhoud. We organiseerden zelf een enquête bij mensen met een gazon. Snel kwamen we tot de conclusie dat iemand die vragen heeft over zijn gras niet meteen online gaat snuisteren. Voor zoiets bellen we blijkbaar meteen… naar ons vader.

Die insight leidde tot de creatie van de sympathieke vader en gazonkenner Fillemon, en zijn zoon Fré. Twee kleurrijke personages met sagakwaliteit. Hierdoor boosten ze het merkimago van Evergreen en zijn ze makkelijk inzetbaar voor snelle merkactivaties.

De nieuwe campagne start met een saga radiospotjes. In het winkelpunt, wordt het merk in de aandacht geplaatst via in-store movie, giveaways, levensgrote cut-outs en ander point-of-salesmateriaal.

Radiospot 1  1_NDL-EVERGREEN_vl_TooMuch_30s_180913

Radiospot 2  EVERGREEN_vl_PatchMagic_30s_180913

Transportmiddelen

• Tactische radiocampagne
• In-store movie
• Folder
• Point-of-salesmateriaal
• B2B-communicatie

JOYVALLE
Vorige case

Joyvalle

Bekijk Volgende case
Bekijk case
sluit

 

 

Hoe we kinderen melk leuk lieten vinden

Startpositie

Na marktonderzoek kiest melkmerk Joyvalle voor een nieuwe merkfilosofie: het caring mother-concept. Want moeders die echt houden van hun kinderen laten hen Joyvalle drinken.

Waar naartoe?

Een activerend communicatieplatform dat jarenlang kan doorlopen.

De route

We vertrekken vanuit de insight dat moeders houden van kinderen die buitenspelen: ze denken terug aan hun eigen jeugd en de frisse lucht is gezond voor hun kids. Ook kinderen spelen graag buiten. Zonder ouders. Alles kan. Heel veel mag.

De buitenspelen-insight is dus een win-win voor iedereen. En al zeker voor Joyvalle.

In 2011 activeren we moeders via een branded website met buitenspelletjes en tips ’n tricks voor hun ravottende rakkers. Ze kunnen er ook andere buitenbeentjes uit hun buurt contacteren. De website wordt aangekondigd via een tv-spot, wedstrijden, give-aways en een speelse radiocampagne die het zomeruur viert.

In 2012 vergroten we het speelveld voor nog meer impact. Want waar vindt u kinderen die graag buitenspelen? Jep, in een jeugdbeweging. Dus geven we de ‘caring mothers’ de kans hun kind en zijn jeugdbeweging op kamp te trakteren op gratis Joyvalle melk.

Hoe? Gewoon door de rode flapjes uit de Joyvalle kartons te knippen en aan de jeugdbeweging te schenken. Want 10 gespaarde flapjes zijn al goed voor 1 liter gratis melk op kamp.

De jeugdbewegingen zelf benaderen we via een speciale Creativity Award. Want elke week bedenken jeugdleiders nieuwe spelletjes. Tijd dus om hun creatieve inspanningen te belonen. Daarom kunnen ze hun tofste buitenspel op de Facebook pagina van Joyvalle uploaden. De jeugdbeweging met het populairste spel wint een onvergetelijk kamp.

Radiospot 1  Joyvalle_Bikke_NL_30s_RMX3

Radiospot 2  Joyvalle_BoomOpDeBergen_NL_30s_RMX3

Radiospot 3  Joyvalle_TekaperVaren_NL_30s_RMX3

Reismiddelen

• TV
• radio
• online
• on-pack
• social media
• point-of-sales

Bestemming bereikt?

  • 2011:
    5.000 moeders actief op online platform 
  •  2012:
    1.004 jeugdbewegingen sturen samen 179.200 flapjes in
  • 2012:
    1 jeugdbeweging op 3 doet mee 
  •  Brand Awareness:
    +20% 
  • Verkocht volume:
    +52%
BIVV_4
Vorige case

BIVV

Bekijk Volgende case
Bekijk case
sluit

Hoe we hardrijders in het hart raakten

Waarnaartoe?

• Hardrijden doodt.
• Nog altijd.

Want ondanks vele inspanningen en sensibiliseringsacties blijft overdreven snelheid één van de grootste killers in het verkeer. Meer nog, recente cijfers tonen dat Belgen toleranter worden voor te snel rijden. Daarom vroeg het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid aan there om een affichagecampagne te ontwikkelen die hardrijders bewust maakt over de gevolgen van hun rijgedrag.

Hoe we hen there kregen

Om hardrijders te laten stilstaan bij de gevolgen van hun snelheid, nam there het kruisje langs de weg als uitgangspunt: een herkenbaar teken dat hardrijders erop wijst dat snel rijden niet alleen voor henzelf fataal kan zijn, maar ook voor anderen. Met grote en vaak blijvende emotionele gevolgen voor de nabestaanden van alle slachtoffers.

Deze realistische boodschap wordt gebald verwoord in de impactvolle headline: ‘Je snelheid vergeten ze niet snel’.

De campagne miste zijn effect niet, met een massa free press. Op radio, tv en zelfs talkshows werd de confronterende campagne uitgebreid besproken.

 

POSTER_BIVV_NL

artikel_2artikel_1

LIEFMANS_3
Vorige case

Liefmans

Bekijk Volgende case
Bekijk case
sluit

Hoe we Liefmans on the rocks extra cool maakten

Startpositie

Liefmans on the rocks is een fruitbier met ijsblokjes. Een verfrissende combinatie speciaal voor de young & trendy. Toch vond Liefmans maar moeilijk aansluiting met dit publiek via traditionele media.

Waar naartoe?

Connecteer met het doelpubliek en start een gemeenschappelijk verhaal. In gewone taal: bezorg Liefmans 10.000 Facebook fans.

radiospot
Liefmans_20Nl_RMX

De route

Als we met jongeren een online verhaal willen starten, moeten we hen een antwoord geven op: wat ben ik ermee?. Of in andere woorden: waarom moet ik uw Facebook vriendje worden?

Nu, echte vrienden trakteren elkaar al eens. Zeker wanneer het warm is. Dus trakteren we onze Facebook vrienden op een gratis verfrissende Liefmans on the rocks elke keer het 30°C is tijdens de zomermaanden.

Om hun gratis Liefmans on the rocks te krijgen, moeten onze Facebook vrienden wel een geheime zin zeggen tegen hun ober.

De codezin is zichtbaar op een speciale Facebook applicatie wanneer het buiten 30°C is. En wanneer men de Facebook fanpage ‘liket’ en zijn e-mailadres opgeeft.

Binnen de applicatie gaven we onze fans ook de mogelijkheid om hun telefoonnummer achter te laten. Zo kunnen we hen sms’en wanneer we weer eens een rondje geven. Zoals echte vrienden doen, qoui.

Reismiddelen

• social media
• conversation management
• radio
• point-of-sales
• print

FB-Liefmans_30°DEF_

 

 

 

liefmans_thermometer LIEFMANS_BIERVILTJE

 

POSTER

Bestemming bereikt?

  • 15.337
    Facebook fans
    (+153%)
  • Heel actieve fans:
    71.830 interacties, posts 13.818 gedeeld
  • Gemiddelde click-through rate op de FB ads:
    4x hoger dan gemiddeld
  • Bereik:
    38.622,527 impressies
  •  Groei database
    + 3.011
    e-mailadressen
LEVIS_2012_5
Vorige case

Levis

Bekijk Volgende case
Bekijk case
sluit

 

 

Hoe we Levis in de verf hebben gezet

In sneltempo

• Levis verf kreeg klappen
• Creëer sales campagne die tegelijk merkimago boost
• Dalende sales gestopt voor het eerst in 5 jaar

Startpositie

Levis is verfmerk nummer 1 in België, maar ligt zwaar onder vuur: doordat het duurder is dan andere verven, daalt de verkoop en verslapt het merkimago.

Waarheen?

Het kruispunt van deze drie richtlijnen:
1. Boost sales
2. Versterk merkimago
3. Positioneer het Belgische merk Levis binnen de internationale communicatiestrategie van Let’s Colour, opgesteld door moederbedrijf AkzoNobel.

De route

We injecteerden het merk met tonnen feelgood en sociale relevantie. En we gaven de consument een duidelijke reden om in de winkel voor Levis te kiezen. En niet voor een goedkoper merk. Waarom?

 

Omdat hij met Levis een verschil kan maken voor de gemeenschap: hij kan gratis verf schenken aan zijn favoriete lagere school en zo kleur brengen in het leven van duizenden kinderen. Zonder extra kosten of moeite. Gewoon door Levis te kopen.

Want voor elke liter die hij koopt, kan hij gratis 1 m2 kleur schenken aan een deelnemende school.

De actie was een enorm succes. Bij de klant, bij de consument én bij de awardjury’s. Logisch dat De Kleurrijkste School een vervolg kreeg in 2013. Met een nog kleurrijkere creatie en een intensiever aanwezigheid op social media om de consument ten volle te betrekken bij het Let’s Color thema.

Transportmiddelen

• tv
• radio
• point-of-sales
• print
• online
• social media

Bestemming bereikt?

2012
Direct bingo!

  • 1.778
    scholen deden mee
    1 school op 3
  •  279.800 m2
    verf gedoneerd
  •  63.884 bezoeken op campagnewebsite met gemiddelde duur van
    5,19 minuten 
  • Dalende verkooptrend gestopt voor het eerst in 5 jaar
  •  Campaign beloond door AkzoNobel international als
    Let’s Colour best practice 2012 

2013
Opnieuw straffe resultaten

  • 1.803
    scholen deden mee
    814 nieuwe t.o.v. 2012
  •  Opnieuw
    256.513 m2 
    verf gedoneerd 
  • 63.049 bezoekers op campagne website met gemiddelde duur van
    4,36 minuten 
  • 63%
    nieuwe bezoekers op website t.o.v. 2012 
  •  18.144
    views op YouTube kanaal Levis 

SEVESO
Vorige case

Seveso

Bekijk Volgende case
Bekijk case
sluit

Hoe beestjes u naar binnen loodsten

Waar naartoe?

Woop, woop! That’s the sound of the police. En WOOOOhoooow, dat is het geluid van het Seveso-alarm. Alleen weten heel weinig mensen dat. En nog minder mensen weten wat te doen als het alarm gaat.

Ter info: het Seveso-alarm gaat af wanneer er een industrieel ongeval is gebeurd in uw buurt. U gaat dan best zo snel mogelijk naar binnen.

De route

Wie zit er te wachten op de zoveelste Boodschap van algemeen nut? Laat staan als het over zo’n sexy onderwerp als industriële ongevallen gaat. Daarom was het noodzakelijk dat onze Seveso-campagne straffe stopping power had en de boodschap snel, simpel en geruststellend overbracht. Niet alarmerend, niet panikerend. Want het laatste wat we willen is dat mensen ongerust worden als ze horen dat er een industrieel ongeval bij hen in de buurt kan voorvallen.

Dus vertrokken we vanuit de insight dat alarmen en gevaarlijke situaties een instinctieve reactie triggeren. Vooral bij dieren: ze schuilen meteen onder de dichtstbijzijnde rots of in het eerste holletje dat ze tegenkomen. Precies de reflex die mensen ook zouden moeten hebben als het Seveso-alarm gaat.

We kozen ervoor om het gedrag van de dieren in zijn meest simpele vorm te tonen: via een natuurdocumentaire. Zo konden we hun instinctieve reactie en voorbeeldfunctie op een sympathieke manier in beeld brengen, en wegblijven van de typische reclamecodes en het betweterige ‘dit is een boodschap voor uw algemeen nut’-toontje.

Vervoersmiddelen

• tv, voor een snel en breed bereik
• dagbladen voor extra serieux aan de boodschap, o.a. via de redactionele context
• online
• direct mail
• posters & brochures
• PR via lokale media

 

 

opmaak-folder-NL-1

 

FOLDER-SEVESO_NL

WINK
Vorige case

Wink

Bekijk Volgende case
Bekijk case
sluit

 

 

Hoe we u meer vrije tijd gaven

Startpositie

De meeste Belgen hebben de weg naar online winkelen al gevonden. De groep Louis Delhaize gaat nu nog een stapje verder met een gloednieuw concept: Wink. Een primeur voor België, want Wink is geen online service van een bestaande supermarkt. Het is uitsluitend online: geen fysieke winkel, wel een autonome drive-in market.

Waar naartoe?

Een nieuw merk en winkelconcept lanceren naar aanleiding van de opening van de 1e Wink in Zaventem. Als vaste communicatiepartner staan we ook in voor de verdere uitrol van Wink in heel België.

WINK_auto

De route

Wink heeft heel wat troeven, maar na vergelijkende marktstudie was het de tijdswinst die voor de hedendaagse consument het verschil maakt.

Daarom lanceerden we een campagne met de lijn ‘Ik wink tijd voor mezelf’ en een sterke branding. Omdat het de opening van slechts één winkel in Zaventem betrof, focusten we het budget op lokale media en een opvallende huis-aan-huiszending naar 15.000 adressen in de buurt van het winkelpunt.

Na de lanceringscampagne benaderden we consumenten via een eindejaarscampagne die inspeelde op het gevoel van drukte tijdens de feestdagen, gevolgd door een print- en onlinecampagne rond de goede voornemens. Want wie denkt er niet bij het begin van een nieuw jaar: “nu wil ik graag wat meer tijd voor mezelf.” En daarvoor is er Wink natuurlijk.

Transportmiddelen

• Print
• Huis-aan-huiszending
• Mobiele affichage
• Outdoor
• E-mailing
• Aankleding winkelpunt

LICHT_LIEFDE
Vorige case

Licht & liefde

Bekijk Volgende case
Bekijk case
sluit

Hoe we u Licht en Liefde brachten

Startpositie

Blind of slechtziende worden verandert uw leven. Gelukkig staat vzw Licht en Liefde u dan bij en zorgt dat uw leven ook leefbaar blijft. Dat doen ze al 90 jaar. Zelf overleeft de vzw louter van schenkingen.

Waar naartoe?

• Ruimere naamsbekendheid
• Ondersteuning jaarlijkse mailing voor fondsenwerving
• Meer donaties

Radiospot  Licht en Liefde Radio Mix NL20 NEW MIX

De route

Een vzw die al 90 jaar het verschil maakt, verdient iets speciaals op zijn verjaardag: een ruime above campagne. Des te meer omdat dit de merkbekendheid aanzienlijk vergroot.

De insteek? Omdat Licht en Liefde iedereen helpt die blind of slechtziende wordt, lieten we mensen stilstaan bij het feit dat ze nog kunnen kijken. Zonder te dramatiseren.

Via een radiospot die inhaakt op de situatie van de luisteraar en zijn bezigheden terwijl hij radio luistert, maakten we hem bewust hoe cruciaal kunnen kijken is.

De spot werd ingesproken door Jo De Meyere: een bekende acteur, maar nauwelijks gebruikt als radiostem. Om het spotje extra te laten opvallen, vroegen we hem om de tekst traag in te spreken.

Het resultaat is een radiospot die niet opging in de ruis van de radioreclame, maar de luisteraar net extra de oren deed spitsen. En die complimentjes oogstte op sociale media.

Uiteraard kon in deze campagne het visuele medium niet ontbreken. Aangezien tv kijken al een visuele inspanning is, gaven we deze spot een extra dimensie: de 90e verjaardag van Licht en Liefde en de impact die de vzw heeft gehad in ieders leven.

Als extra ontwikkelden we posters die werden opgehangen in en rond kerken: hét touch point met het oudere, vaste doelpubliek van Licht en Liefde.

 

Vervoersmiddelen

• Radio
• TV
• Print
• Direct mailing

 

 

 

 POSTER_licht_liefde
 
prev next